W ostatnim czasie w województwie śląskim wiele się dzieje. Rozpoczęła się, jedna z największych w historii, modernizacja infrastruktury kolejowej. Inwestycja ta ma na celu poprawę jakości przejazdów, polepszenie przepustowości, skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Niestety prace modernizacyjne na tak dużą skalę wiążą się z licznymi utrudnieniami dla pasażerów. Kiedy można spodziewać się ich zakończenia? Sprawdzamy!
Modernizacja kolejowa linii E65 – co ma na celu?
We wrześniu PKP rozpoczęło jedną z największych kolejowych inwestycji w historii województwa śląskiego. Prace modernizacyjne obejmą linię E65, a dokładniej mówiąc, jej trzy odcinki: Będzin-Katowice Piotrowice, Tychy-most Wisła (Goczałkowice), Zabrzeg-Zebrzydowice.
To największa od 100 lat inwestycja, która nie bez powodu jest nazywana historyczną. Łącznie wymienionych zostanie 280 km torów, z czego 40 km zostanie położonych od nowa. Prace nie będą skupiać się wyłącznie na torach. Obejmą one również budowę i modernizację 21 stacji, przystanków kolejowych i 195 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty czy przejścia podziemne.
Duże zmiany = duże utrudnienia
Przebudowa kolejowa pozwoli usprawnić ruch kolejowy w województwie śląskim. Podróż pociągiem będzie szybsza, bardziej komfortowa i bezpieczniejsza. Należy jednak zauważyć, że tak szeroko zakrojonych prac nie da się zakończyć w rok. Potrwają one kilka lat, a przez ten czas mieszkańcy Śląska będą musieli przygotować się na duże utrudnienia w ruchu drogowym i kolejowym. PKP i inne organy zarządzające ruchem robią co w ich mocy, aby w tak mocno zurbanizowanym obszarze udało się zmniejszyć liczbę utrudnień do minimum, nie jest to jednak łatwe zadanie.
Aby poradzić sobie z przebudową i zapewnić podróżującym jak najlepsze warunki, liczbę przewozów kolejowych na terenie aglomeracji ograniczono. Część pociągów nie może wjechać do Katowic – kończy swój bieg w Sosnowcu lub w Mysłowicach. Inne składy nie dojeżdżają do dworca głównego w Katowicach, zatrzymują się na stacji Katowice Ligota.
Warto wspomnieć również o jesiennej korekcie rozkładu jazdy, który uwzględnia prace remontowe w innych miejscach, np. na stacji Sosnowiec Główny, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice czy naprawy na odcinku Poraj-Myszków. W tym przypadku pociągi regionalne zastąpiła komunikacja autobusowa, a na torach pomiędzy stacjami PKP Gliwice i PKP Rybnik pojawiło się 9 par pociągów dziennie. Wraz z postępem prac i zmianą ich lokalizacji, takich modyfikacji będzie z pewnością jeszcze kilka.
Kiedy koniec remontu Katowickiego Węzła Kolejowego?
Prace nad Katowickim Węzłem Kolejowym ruszyły stosunkowo niedawno, bo na początku września. Jak wspominaliśmy, nie jest to łatwe przedsięwzięcie, wręcz przeciwnie, liczba zaplanowanych prac i mocno zurbanizowany teren sprawiają, że na zakończenie inwestycji trzeba będzie poczekać dość długo. Na kiedy przewidziano koniec remontu? Wielka modernizacja kolejowa linii E65 potrwa prawdopodobnie 4 lata, czyli zakończy się w 2028 r.
Jak na razie, prace idą zgodnie z planem. Warto jednak pamiętać, że czas zakończenia robót może się zmienić. Zachęcamy mieszkańców województwa śląskiego i osoby podróżujące na Śląsk do regularnego sprawdzania aktualizacji z prac modernizacyjnych.
Jak podróżować komfortowo podczas trwania wielkiej modernizacji E65?
Podróżujesz często w obrębie aglomeracji śląskiej lub od czasu do czasu przyjeżdżasz na Śląsk w celach turystycznych bądź biznesowych? Jeśli zastanawiasz się, jak podróżować komfortowo w tym trudnym czasie, mamy dla Ciebie świetną propozycję. Skorzystaj z wyszukiwarki połączeń kolejowych, która zawsze zapewnia dostęp do aktualnej bazy przejazdów. EuroPodróże to serwis, który działa w przeglądarce internetowej. Wolisz korzystać z aplikacji? Pobierz EuroPodróże na telefon lub tablet, kup bilet online i ciesz się podróżą.